Wednesday 1 February 2012

Donut

Bismillahhirrahmanirrahim...

Petang ini tetiba rasa teringin betul nak makan donut buatan sendiri..(sebab kadang-kadang beli je donut Mister Donut tuh..hehehe). Berkat keinginan yang mendalam, saya merajinkan diri membuatnya..lagipun, dengan adanya bread maker, saya telah dapat menyelamatkan tenaga saya daripada menguli doh donut yang lembut itu..hehehe..(benda dah ada, guna jelah kan :> hihihi..).


banyak kecederaan fizikal donut saya nih...ampunnn...hehehe

Resepinya adalah seperti berikut:

1. 120 gm tepung roti
2. 80 gm tepung gandum
3. 30 gm gula
4. 6 gm yis
5. 3 gm garam
6. 25 gm shortening/butter
7. 1 biji telur + air/susu = 1 cawan

Cara-caranya:

1. Masukkan bahan-bahan cecair dahulu ke dalam bread baker, diikuti dengan bahan-bahan kering.
2. Tekan butang Mula (ambil masa 1 jam)
3. Keluarkan doh, canai dan bentukkan seperti donut (atau guna acuan donut yang dijual di pasaran)
4. Biarkan donut selama 10 minit.
5. Panaskan minyak dan goreng donut dalam api yang sederhana.
6. Setelah donut kekuningan, angkat dan sejukkan sebelum ditabur gula.


"Segala Puji bagi Allah, Aku Mohon KeampunanMu Ya Allah"

No comments:

Post a Comment