Wednesday 1 February 2012

Mee Kungfu

Bismillahhirrahmanirrahim...

Sambil saya jalan-jalan kat blog yang menjadi kegemaran (khususnya blog masakan), saya terjumpa satu menu yang menarik perhatian saya. Sepanjang hidup berumahtangga ni, rasanya tak pernah masak lagi. Tapi kalau makan di kedai tuh, pernah juga la sekali sekala. Walaupun namanya mee kungfu, ia langsung tidak memerlukan saya untuk melakukan sebarang aksi seni mempertahankan diri..hehehe (hanya perlu tahan perut yang sedang agak kelaparan je..huhuh)..


mee kungfu versi saya:D

Jom saya kongsikan resepinya:
Bahan A (untuk 3 orang/3 pinggan :D)
1. 300 gm mee kuning
2. 3 biji telur (dipukul) 
Bahan B
1. 50 gm udang basah
2. 2 kepingan dada ayam - dihiris kecil
3. 6 biji chicken ball/fish ball
4. 3 ulas bawang putih - dicincang/tumbuk
5. 50 gm sawi cina - potong kecil
6. 100 gm bunga kobis - potong kecil
7. 100 gm lobak/carrot - potong kecil memanjang
8. 2 sudu besar minyak masak - saya guna minyak sayuran
9. 2 sudu makan tepung jagung - bancuh dengan sedikit air
10. 3 cawan air
11. 3 biji cili padi - diketuk
12. 1 kiub ayam
13. 1 sudu besar lada sulah
14. garam
14. bawang goreng dan hirisan daun bawang/sup
Cara-cara:
1. Ambil sedikit mee dan masukkan ke dalam sebiji telur yang telah dipukul. Goreng dengan sedikit minyak seperti goreng telur dadar.
2. Rebus 3 cawan air dengan 2 keping dada ayam. Campurkandengan 1 kiub ayam. Biarkan mendidih. Tutup api.
3. Di dalam periuk, tumis sedikit bawang putih hingga agak garing dan masukkan udang dan chicken ball.
4. Masukkan air rebusan ayam bersama lada sulah, sos tiram dan carrot ke dalam periuk tadi.
5. Biarkan mendidih dan masukkan tepung jagung yang telah dibancuh dengan air dan kacau.
6. Masukkan pula sawi dan kobis bunga. Tutup api dan kacau. Perasakan dengan garam.
7. Tuangkan kuah ke atas mee yang telah digoreng dan hidangkan. Taburkan bawang goreng dan daun bawang/sup.
8. Sedia untuk dimakan panas-panas;)

"Segala Puji bagi Allah, Aku Mohon KeampunanMu Ya Allah"

No comments:

Post a Comment