Monday 30 January 2012

Semarakkan Cinta Rasul

Allahuma salli ala Muhammadin wa aale Muhammad(O Allah! Bestow Peace on Muhammad and his Descendants)

Isnin, 6 Rabi'ul Awal

Bulan ini adalah bulan Rabi'ul Awal, bulan penuh kegembiraan bagi umat Islam, yang mana pada bulan ini lahirlah nabi dan rasul terakhir, Nabi Muhammad S.A.W. Dan hari ini iaitu Isnin merupakan hari kelahiran Baginda.


[I] Himpunan Doa-doa Nabi S.A.W

Setelah solat Subuh pagi ini, saya mencari-cari kekuatan untuk membaca Al-Ma'thurat. Maklumlah, dalam cuaca sejuk sekitar 1 darjah Celcius ini, tidak ada lagi yang mampu saya lakukan setelah Subuh melainkan tidur kembali. Tapi Alhamdulillah, mungkin juga kerana saya makan awal pagi, saya mendapat sedikit kekuatan untuk membaca kitab kecil itu.

Saya pasti, semua orang mengenali Al-Ma'thurat, kan? Al-Ma'thurat merupakan himpunan zikir-zikir yang diamalkan oleh Rasulullah S.A.W yang mana zikir-zikir ini telah dipilih dan disusun oleh Al-Syahid Imam Hassan Al-Banna. Dengan membaca zikir-zikir yang diamalkan oleh Rasulullah ini bererti kita telah membentengi diri kita dengan senjata yang kukuh, sehingga terhindar dari gangguan syaitan yang terkutuk. Maka adalah baik sekiranya setiap muslim itu mengamalkan zikir Al-Ma'thurat ini pada setiap pagi dan petang, siang dan malam.



Saya mula diperkenalkan dengan kitab kecil ini semasa tinggal di asrama

[II] 30 Minit Ustaz Don

Di sebelah malamnya, saya menonton 2 rancangan tv di TVAlhijrah, iaitu 30 Minit Ustaz Don dan program dokumentari pendek mengenai kisah para sahabat Nabi S.A.W (tapi saya tak tahu tajuknya hehehe..). Kedua-duanya memang saya nantikan walaupun sudah agak lewat kerana kami di Jepun. 30 Minit Ustaz Don bermula pukul 11 malam manakala dokumentari mengenai para sahabat Nabi bermula pukul 11:30 malam.


Ustaz Don bercerita tentang kisah Rasulullah S.A.W sempena bulan kelahiran Baginda dengan tema: Cinta Rasul 


Dan dokumentari menjejak sahabat-sahabat Rasulullah S.A.W...



Saya menonton tv melalui Asyik.tv di facebook:)


Abu Bakar r.a merupakan khalifah pertama yang dilantik setelah kewafatan Rasulullah dan setelah Abu Bakar juga wafat, diganti dengan Umar Al-Khattab r.a



Di bawah kubah hijau itu bersemadinya sahabat mulia, Abu Bakar As-Siddiq r.a

 [III] Memori Indah Diraikan

Mengimbas memori sebulan yang lalu pada tarikh ini, kerana tarikh ini, saya diraikan oleh adik-adik di sini sempena hari kelahiran saya yang ke 33. Alhamdulillah, saya bersyukur kerana Allah masih memanjangkan usia dalam keadaan beriman padaNya. Semoga nikmat iman dan Islam ini akan terus saya rasai sehingga akhir hayat saya, Aminnn...

Beberapa keping gambar bersama mereka pada 9 Januari 2012...



suami pun dipaksa bergambar..hihihih



menyambut hari lahir saya dahulu..



turut diraikan, teman yang lahir pada  tanggal 1 Januari
(dr kiri: huda, gee, zainah, basha, sy, fasha, syae dan nora)



adik-adik solehah yang manis dan baikhati..jzkk..semoga Allah membalas kebaikan mereka;)

Akhir kata, mari hayati klip video di bawah, yang dipetik daripada program di TVAlhijrah setiap hari Sabtu dan Ahad bertajuk "Law Kaana Bainana" yang bermaksud "Andai Rasulullah Masih Bersama Kita".



Hari yang menyentuh perasaan...Subhanallah...


"Segala Puji bagi Allah, Aku Mohon KeampunanMu Ya Allah"

No comments:

Post a Comment