Sunday 29 January 2012

Pasar Lambak@Flea Market

Sabtu minggu ke-4 setiap bulan kebiasaannya terdapat jualan pasar lambak atau lebih dikenali dalam Bahasa Inggeris, Flea Market di bandar Okayama ini. Ia diadakan di sebuah tempat yang dikenali sebagai Okayama Dome, yang mana pada hari-hari biasa ia merupakan pusat sukan dan rekreasi.

[I] Fuku Bukuro dan Flea Market

Pada bulan ini (Januari), kami sangat bertuah kerana ia jatuh pada 28 Januari yang bersamaan dengan hari cuti kelas Bahasa Jepun di Kyoyama Kaominkan (bersempena ESD Festival). Kenapa saya katakan kami bertuah? Kerana setiap Sabtu kami mengikuti kelas Bahasa Jepun dari pukul 10 pagi hingga 11:30 pagi. Dan jika kami ingin pergi setelah selesai kelas tersebut, pilihan barang-barang yang ada sudah berkurangan memandangkan flea market adalah sehingga lebih kurang 2 petang sahaja. Lagi pula, kami memang perlu ke situ kerana masih belum mencapai sasaran untuk jumlah cenderahati yang akan dibawa pulang  (chewaaaahh..macam banyak pulak bunyinye..). Sasaran kami kali ini adalah 10 barangan yang harganya berpatutan...(boleh tahan jugak banyaknye tuh..huhuhuh). Kali akhir kami ke sini adalah 3 bulan yang lalu semasa menemani Sister Aminah yang ingin pulang ke Nigeria, kalau tak silap)...

Memandangkan tahun baru (1 Januari) baru sahaja berlalu, kami mengharapkan ada banyak barang yang dijual kerana kebiasaannya pada tahun baru, ramai orang Jepun yang membeli-belah kerana tawaran harga murah serta fuku bukuro/lucky bag/beg bertuah yang ditawarkan di kebanyakan pasaraya dan department store. Oleh itu, jika mereka sudah beli barang-barang baru, pasti ada barang-barang terpakai yang masih baru yang tidak mahu digunakan lagi atau barang-barang baru mereka yang masih belum sempat dipakai atau barang-barang murah yang dapat mereka beli ketika tahun baru ingin dijual semula bagi mendapatkan sedikit keuntungan (antara sebab-sebab yang saya terfikirla..hehehe) dan sebab-sebab lain mereka yang tersendiri (yang saya tak tahu)...hihih..

Oh ye, bercakap tentang fuku bukoro, nak tengok contohnya?


Alhamdulillah..dapat 1 tin/tong bertuah yang memang telah kami risik terlebih dahulu isi kandungannya sehari sebelum tahun baru;)

Nak tahu isi dalam dia???




Ada 2 set tracksuit dan sweater, 2 helai jersey, 1 helai seluar pendek dan 1 buah beg kasut:D


Hehehe..mengimbas kenangan tahun baru la plak...Tapi memang sangat berbaloilah tin bertuah tu...Dengan harga Y10,000, kami dapat barangan yang jumlah keseluruhannya Y30,000..berbaloi tak???

Berbalik pada kisah di flea market, jom lihat pemandangan di dalam Dome...


Perkhidmatan mengurut oleh Chiropractic pun ada...hanya serendah Y500/RM20 per sesi



Kelihatan teman Egypt bersama anaknya sedang memilih barangan



Pelbagai barangan dijual daripada barangan kering seperti pakaian, beg, kasut, tali pinggang, pinggan mangkuk, pisau, periuk, mainan kanak-kanak dan banyak lagi serta barangan basah seperti buah, sayur dan sebagainya.


Pemandangan keseluruhan ruang dalam Dome


2 orang adik-beradik ini saling berbual sementara ditinggalkan oleh ibubapa mereka yang sedang asyik membeli-belah..kawai je rase...tapi, tak bahaya ke??? di Jepun, InshaAllah tidak...


Nak lihat hasil kesabaran dan kemahiran tawar-menawar saya? hehehe..




Alhamdulillah..dapat 6 set barangan yang masih baru..dengan harga keseluruhan Y2000:)


 [II] Jumpa Kawan

Di samping dapat membeli-belah, saya juga berkesempatan berjumpa kawan-kawan yang begitu saya senangi seperti Sister Sarah, Sister Nuha, Maiko san dan Basha. Saya dan suami juga sangat bersyukur kerana dapat memanfaatkan MPV 8-seater kami dengan menemani Sister Nuha sekeluarga pulang ke rumah di samping dapat berbual-bual dan bermain dengan Yunus kun. Semoga saya dikurniakan anak-anak yang sihat, pintar dan ceria seperti anak-anak Sister Nuha; Yumna, Yaseer dan Yunus, Aminnn.


[III]  Oh Tayar

Setelah pulang dari Dome, kami ke rumah seorang teman Malaysia yang telah membantu membelikan tayar MPV kami. Beliau telah berada di Jepun lebih kurang 6-7 tahun. Alhamdulillah, berkat kebijaksanaan dan kepandaian beliau dalam jualan lelong secara dalam talian, beliau telah berjaya membelikan 4 biji tayar dengan harga Y30,000+++...yang mana menurut suami, murah berbanding beli di kedai. Teman ini juga telah membantu membelikan MPV kami dengan harga yang murah, yang kami mampu. Kami sangat berbesar hati dengan kebaikan serta jasabaik beliau yang telah banyak membantu kami khususnya dalam hal-hal berkaitan kereta dan urusan-urusan yang berkait dengannya. Semoga Allah membalas segala jasabaik beliau dengan kebaikan yang banyak dan mengurniakannya seorang isteri yang solehah, Amin;)

Besar dan berat...huhuhuh

"Segala Puji bagi Allah, Aku Mohon KeampunanMu Ya Allah"



No comments:

Post a Comment