Sunday 29 January 2012

Hari Perubatan Bermula

Bismillahillazi la yadurru ma’asmihi syai’un fil ardi walaa fissama’ii, Wa huwassami ul ‘alim...
(Aku berlindung dengan nama Allah yang tidak memberi kemudaratan dengan namaNya apa sahaja di bumi dan langit, dan Dia Maha Mendengar dan Maha Mengetahui)

Hari ini hari Ahad, hari istirehat dan lebih sinonim juga dengan hari mengemas rumah/memperbaiki alatan rumah/membersihkan kereta (bagi suami). Emmm, tapi tajuk post hari ini iaitu hari Ahad, sedikit pelik dan ganjil daripada rutin biasa.

Semoga usaha kami kali ini berhasil...Usia perkahwinan yang menjangkau 9 tahun agak merisaukan saya khususnya, (saya pasti, suami juga) kerana kami masih belum dikurniakan amanah daripada Allah. Setiap pasangan yang berkahwin itu sudah pasti menginginkan kehadiran zuriat mereka sendiri yang InshaAllah dapat menyeri serta menceriakan bahtera yang dibina, dan yang lebih penting adalah dapat membantu menyelamatkan mereka daripada siksaan kubur dan azab api neraka. Walaupun kami telah berusaha sedaya upaya yang termampu, baik secara perubatan moden, tradisional mahupun perubatan Islam, namun nampaknya masih belum membuahkan hasil. Sesungguhnya kami redha dengan ketentuanNya jika dengan cara ini akan dapat mendekatkan kami kepadaNya.


[I] Kembali Mendapatkan Rawatan

Mulai 4 Jan yang lalu, setelah berbincang dengan suami, akhirnya hati kamu terbuka lagi untuk kembali  semula ke Futari Clinic untuk mendapatkan rawatan setelah setahun tidak ke sana atas faktor-faktor yang tidak dapat dielakkan. Setelah menyatakan hasrat kami untuk menyambung semula rawatan dengan pihak klinik, doktor mencadangkan agar kali ini saya membuat IVF/taigai jyusei setelah percubaan melakukan IUI/jinko jyusei tidak berhasil. Secara asasnya, saya dan suami tidak mempunyai masalah untuk memperolehi zuriat. Tetapi, emmm...mungkin belum rezeki kami lagi..dan inilah takdir kami, yang telah diatur oleh Allah, dan hanya Allah jualah yang mengetahui hikmah disebalik segala ketentuanNya ini. Setelah berbincang beberapa hari, kami sepakat untuk patuh dan menerima cadangan doktor.


Bermula 4 Jan, setiap minggu (hari Rabu) saya dan suami perlu ke klinik untuk pelbagai tujuan seperti melakukan ujian darah dan pemeriksaan ultrasound. Seperti biasa, doktor akan melihat carta BBT (basal body temperature) sebagai bahan sokongan. Nak tengok carta suhu badan asas saya?




Carta BBT saya untuk bulan Jan-Feb


Close-up skit..




Carta BBT ini juga tempat doktor mencatat rawatan dan ubat-ubatan yang diberikan kepada saya

 [II] Mula Ambil Nafareril dan Premarin pada 29hb Jan

Hasil perjumpaan dengan doktor pada 25 Jan yang lalu, berkat kepakaran doktor(yang diilhamkan oleh Allah), saya diberi dua jenis ubat sebagai persediaan untuk saya lakukan IVF bulan hadapan.


Nafareril: nasal spray; perlu ambil 2 kali sehari, pagi dan malam dalam jarak 12 jam

Dan ini...



Premarin: tablet: perlu makan 2 kali sehari, pagi dan malam

[III] Teman Merangkap Pengalihbahasa serta Penyimpan Rahsia

Pada perjumpaan 4 Jan dan 25 Jan ini, saya ditemani kawan Malaysia, Li* yang mana beliau dahulunya merupakan pelajar perubatan di Jepun dan mahir dengan istilah-istilah perubatan. Alhamdulillah, dengan kehadiran beliau, lebih banyak maklumat yang kami perolehi dan fahami. Malah, setelah selesai berjumpa doktor, beliau sudi memberi penerangan sekali lagi mengenai ubat-ubatan yang saya perolehi supaya saya lebih faham dan tidak melakukan kesilapan. Kesudian beliau melapangkan masa untuk menemani kami ini benar-benar kami hargai, begitu juga suami dan anak-anak beliau yang mengizinkan isteri dan ibu mereka dipinjam selama beberapa jam...hehehehe..Semoga Allah permudahkan segala urusan beliau khususnya urusan beliau melahirkan anak yang ke-3 yang dijangka bulan April nanti...Aminnn:)


"Segala Puji bagi Allah, Aku Mohon KeampunanMu Ya Allah"

No comments:

Post a Comment