Thursday 26 January 2012

Hari Menuntut Ilmu

Hari Khamis pada saya begitu sinonim dengan menuntut ilmu. Kenapa?? Sebab ada 2 bentuk pengajian yang perlu saya hadiri; 1 secara maya manakala 1 lagi secara fizikal. Untuk hari ini, saya ingin kongsi tentang pengajian secara fizikal sahaja serta aktiviti yang terkait dengannya..;)


[I] Kelas Bahasa Jepun Percuma dan Sukarela

Pengajian fizikal saya bermula pada pukul 3:30 ptg. Tapi saya lewat menghadirinya (sehingga setengah jam..tapi telah saya sms sensei (guru) memberitahu kelewatan ini) kerana solat Asar dahulu (waktu Asar bermula pukul 3:07ptg). Suami yang pulang pukul 2:45 ptg untuk makan tengahari seterusnya menjadi imam solat Asar saya. Mengayuh pada kadar biasa-biasa membawa saya ke kelas, iaitu di bangunan Ai Plaza (ada perpustakaan di dalamnya) pada pukul 4:00 ptg. Setibanya di sana, sensei dengan ditemani oleh rakan sekelas saya (orang Malaysia juga) sedang rancak mencurahkan ilmunya terkait tajuk "Adjective/Keiyoushi". Secara asasnya, adjective dalam Bahasa Jepun/Nihongo terbahagi kepada 2 kategori iaitu;

1) i-keiyoushi (i-adjective), contoh; oishii, atarashii, samui, takai (di hujung perkataan = huruf "i") dan 
2) na-keiyoushi (na-adjective), contoh; kirei, genki, shinsetsu, shizuka, nigiyaka, benri

Walaupun saya dah belajar tajuk ini di kelas-kelas Bahasa Jepun yang lain, namun pengulangannya dengan sensei yang lain turut memberi ilmu baru kepada saya di samping memberi peluang kepada saya untuk mengingat kembali pelajaran yang diperolehi sekitar 2 tahun yang lalu..Alhamdulillah:) Dan sensei yang baik ini (shinsetsu na sensei) mengajar saya dan rakan saya tanpa sebarang bayaran mahupun arahan daripada sesiapa pun melainkan dengan sukarela serta penuh keikhlasan. Itulah Nob*e Kashi**gi Sensei. Beliau turut menawarkan pelbagai bentuk pertolongan pada kami (orang asing di negara kelahiran beliau) dan salah satunya yang buat saya terharu dan bersyukur adalah beliau sudi mengalihbahasa dokumen klinik (ditulis 90% dalam tulisan Jepun kategori kanji) saya lebih kurang 10 ms...AllahuAkbar..pertolongan Allah tiba pada masa yang sesuai..


Buku Minna no Nihongo yang banyak digunakan di kelas-kelas Bahasa Jepun yang ditawarkan secara sukarela
 

[II] Pucuk Dicita Ulam Mendatang  

Pulang dari kelas Nihongo, saya singgah ke farmasi/drug store bernama Daikokudoraggu. Hajat di hati ingin mencari minyak rambut yang sesuai. Alhamdulillah, pusing punya pusing..setengah jam jugalah..saya bukan sahaja jumpa minyak malah masker rambut juga..hehehe.. Kebetulan ada trial pack yang dijual dengan harga Jualan Murah/Sale serta kuantiti percubaan yang bertepatan dengan keinginan saya untuk try and error dahulu. Saya lihat, jika beli minyak sahaja, harganya sama dengan trial pack yang mengandungi minyak, shampoo dan conditioner. Begitu juga masker, turut disertakan set shampoo dan conditioner. Disebabkan itu, saya beli kedua-dua trial pack kerana ternyata ianya lebih berbaloi. Bukan itu sahaja, haruman produk ini yang segar dan wangi benar-benar memikat hati saya untuk memiliknya;) Semoga produk ini bersesuaian dengan rambut saya yang sudah lama tidak dibelai dan dirawat ini, Aminnnnn..


Produk baru Pantene

[III] Teman Setia Musim Fuyu/Sejuk

Sejak dari semalam (hari turunnya salji), suhu rendah yang mencucuk sendi dan tulang temulang sungguh terasa dan instinct saya mengatakan yang ianya berterusan hingga ke hari ini. Bermula dengan suhu -4 pada awal pagi, saya memulakan hari dengan solat Subuh (masuk waktu Subuh pukul 5:39 pg) dan kemudiannya tidur kembali kerana masih tidak sanggup melakukan rutin harian dalam keadaan suhu yang begitu rendah..huhuhu..Musim sejuk begini, paling awal saya dan suami memulakan rutin di waktu pagi (sarapan, mandi dll) sekitar 9++pg..hehehe..Walaupun matahari sudah tinggi dan menebarkan cahaya dan kehangatannya, namun kesejukan tetap dirasai. Alhamdulillah, dengan ilham yang Allah beri pada pereka pemanas/heater/dambo, ia dapat membantu saya melakukan pelbagai aktiviti di rumah dengan girangnya...terima kasih teman setiaku...thihihih



Inilah dambo kesayangan yang telah berjasa masuk tahun ke3


"Segala Puji bagi Allah, Aku Mohon KeampunanMu ya Allah!"

No comments:

Post a Comment