Sunday 29 January 2012

Kek Pisang

Bismillahhirrahmanirrahim...

Kek pisang merupakan antara kek yang sedap yang sering menjadi igauan apabila saya melihat banyak pisang dijual di pasaraya..hehehe..Saya suka menyediakan kek ini semasa iftar, bertandang ke rumah kawan mahupun untuk hidangan minum petang di rumah. Resepinya saya perolehi daripada seorang adik yang saya kenal di sini yang sememangnya pandai dalam bab bakar membakar nih..hihih..memang tabik spring kat beliau..hehehe..Walaupun sudah hampir 1 tahun setengah beliau kembali ke Malaysia, namun resepi kek pisang yang diberikannya tetap menjadi pilihan saya setiap kali rasa teringin sangat nak makan..suami pun suka;)

Kek yang ringan dan sedap dimakan ketika masih panassss...;)

Berikut resepinya:

Bahan-bahan (loyang saiz 18cm):

1. 2 biji pisang Jepun
2. 140gm butter  
3. 120gm gula  
4. 2 biji telur  
5. 1 sudu kecil esen vanila
6. 2 sudu besar fresh cream
7. 1 sudu besar jus lemon
8. 200gm tepung gandum
9. 1 sudu kecil soda bikarbonat
10. 1 sudu kecil baking powder

Cara-caranya:
  1. Pukul butter dengan gula sehingga kembang.
  2. Asingkan putih dan kuning telur.
  3. Pukul putih telur sehingga kembang. Kemudian masukkan ke dalam butter tadi.
  4. Ayak tepung, soda bikarbonat dan baking powder. Kemudian masukkan ke dalam adunan tadi.
  5. Masukkan pisang yang telah dilenyek dan esen vanila ke dalam adunan.
  6. Campurkan jus lemon dan fresh cream. Kemudian masukkan juga ke dalam adunan.
  7. Akhir sekali masukkan kuning telur. Kacau sehingga sebati.
  8. Masukkan ke dalam loyang dan bakar pada suhu 160 darjah Celcius selama 35-40 minit.
Resepi ini turut menjadi buruan teman-teman di sini yang telah menikmatinya...MashaAllah..Selamat mencuba;)


"Segala Puji bagi Allah, Aku Mohon KeampunanMu Ya Allah"

No comments:

Post a Comment