Thursday 26 January 2012

Nasi Ayam Melaka (Malacca Chicken Rice)






   بسم الله الرحمن الرحيم



Dari segi rasa, InshaAllah passed, tapi dari segi rupa..khasnya nasi.., failed, tak ikut spesifikasi huhuh..(sebab tidak digulikan)..

Pasti ramai yang biasa makan nasi ayam, kan? Tapi nasi ayam versi yang mana ye?

Saya amat menggemari Nasi Ayam Melaka atau yang mirip-mirip rasa dengan nasi ayam jenis ini adalah Nasi Ayam Hainan. Kalau di Melaka, saya sering makan di Melaka Sentral khususnya bila ke rumah kaklong di Ayer Keroh apabila menaiki bas ekspres. Mesti akan singgah kedai nasi ayam kat situ dulu sebelum ke rumah kakak..tapi citer lama dahla..tahun 2004 gitu..tak taula kedai nasi ayam tu ada lagi ke tak..hehehe...

Kalau Nasi Ayam Hainan tu, saya biasa makan di...apa  pulak nama tempat tu ek..lupa plak..tapi area bandarlah..memang popular nasi ayam dan mee kari dia;)

Alhamdulillah, saya telah  berkesempatan menyediakan Nasi Ayam Melaka untuk santapan makan tengahari dan makan malam kami. Resepinya saya perolehi daripada buku bertajuk "Malaysian Delicacies, Citarasa Istimewa Malaysia" karangan Chef Patsie Cheong. Ia merupakan koleksi resepi terpilih Patsie Cheong. Dan yang lebih membuatkan buku ini bermakna adalah ia merupakan hadiah harijadi rakan-rakan Lab Robot, FKE, UTM Skudai pada tahun 2003. Walaupun telah lama buku ini dalam simpanan, saya tetap membawanya ke mana sahaja. Sebagai bukti, ia ada dekat dengan saya walaupun saya kini berada di perantauan;) Jom tengok resepi...

Bahan-bahan:
(A)
1. 1 ekor ayam
2. 2 sudu kecil garam
3. 1 sudu kecil minyak bijan
(B)
1. 2 sudu besar margerin
2. 1 ulas bawang putih
3. 3 pot beras
4. 1 sudu besar serbuk ayam
5. 41/2 pot air (saya guna air rebusan ayam)

Sos kicap (campur semua)
1. 3 sudu besar sos soya (saya guna kicap Perdana)
2. 1 sudu kecil minyak bijan
3. 1 sudu kecil kicap pekat (saya guna kicap manis cap Jalen)
4. Pati ayam (saya letak 2 sudu besar air rebusan ayam)  
Sos cili (dikisar)
1. 150gm cili merah (saya tak letak sebab tiada, saya tambah sos cili Thai)
2. 10 ulas cili padi (saya kurangkan kepada 7 ulas sahaja)
3. 50gm halia muda
4. 50 gm bawang putih
5. Jus 10 biji limau (saya letak sedikit jus lemon)
6. Kulit 2 biji limau (saya letak sedikit kulit lemon)
7. Garam secukup rasa
8. Pati ayam secukup rasa (saya guna air rebusan ayam)

Cara-cara:

1. Didihkan bahan-bahan (A) hingga masak, keluarkan ayam dan sapukan ayam dengan minyak bijan.
2. Tumiskan bawang putih dan beras dengan margerin. Kemudian masukkan serbuk pati ayam dan goreng hingga rata. Tuangkan air dan masak hingga mendidih. (Boleh juga masukkan ke dalam periuk nasi)
3. Kecilkan api apabila buih tebal kelihatan dan masakkan selama 10 minit.
4. Untuk sos kicap, campurkan semua bahan ke dalam mangkuk dan kacau sehingga sebati. Bagi sos cili pula, kisarkan semua bahan dalam pengisar hingga sebati.
5. Setelah nasi masak, keluarkan dan gulikan menjadi bebola. Potong ayam menjadi kepingan kecil dan tuangkan sos ke atasnya. Hidangkan dengan sos cili.

Senang je kan? InshaAllah dalam masa 1 jam boleh siap semua sekali dan dinikmati bersama keluarga tersayang:)

"Segala Puji bagi Allah, Aku Mohon KeampunanMu ya Allah!"

No comments:

Post a Comment